10  ژانویه 2023 - یک مطالعه جدید نشان داد که خوردن فست فود با بیماری کبد چرب غیرالکلی مرتبط است، یک وضعیت بالقوه تهدید کننده زندگی که در آن چربی در کبد تجمع می یابد.خطر آسیب کبدی برای افراد چاق یا مبتلا به دیابت با خوردن فست فودها بیشتر است.

مطالعه ی محققان مرکز پزشکی Keck از USC که امروز درClinical Gastroenterology and Hepatology  منتشر شد، به افراد انگیزه بیشتری برای کاهش مصرف فست فودها می دهد.

محققان کشف کردند که سطح چربی کبدی در افراد چاق یا مبتلا به دیابت که 20 درصد یا بیشتر از کالری روزانه خود را از خوردن فست فودها دریافت می کنند، در مقایسه با افرادی که کمتر فست فود مصرف می کنند یا اصلا فست فود نمی خورند، به شدت افزایش می یابد. همچنین زمانی که جمعیت عمومی یک پنجم یا بیشتر از رژیم غذایی خود را به فست فودها اختصاص می دهند، افزایش متوسطی در چربی کبدی دارند.

دکتر آنی کارداشیان، متخصص کبد در مرکز پزشکی Keck و نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: کبدهای سالم حاوی مقدار کمی چربی، معمولا کمتر از 5 درصد هستند و حتی افزایش متوسط چربی می‌تواند منجر به بیماری کبد چرب غیرالکلی شود. افزایش شدید چربی کبد در افراد چاق یا مبتلا به دیابت به ویژه قابل توجه است و احتمالاً به دلیل این واقعیت است که چاقی و دیابت باعث مستعد شدن بیشتر بدن برای تجمع چربی در کبد می شود.

به گفته کارداشیان، در حالی که تحقیقات قبلی ارتباط بین فست فود و چاقی و دیابت را نشان داده است، این یکی از اولین مطالعاتی است که تأثیر منفی فست فودها را بر سلامت کبد نشان می دهد.

این یافته ها همچنین نشان می دهد که مقدار نسبتاً متوسطی از فست فودها که کربوهیدرات و چربی بالایی دارند، می تواند به کبد آسیب برساند. کارداشیان گفت: اگر مردم یک وعده غذایی در روز در یک رستوران فست فود بخورند، ممکن است فکر کنند که ضرری ندارند. با این حال، اگر آن یک وعده غذایی حداقل برابر با یک پنجم کالری روزانه آنها باشد، کبد خود را در معرض خطر قرار می دهند.

بیماری کبد چرب غیرالکلی، که به عنوان استئاتوز کبد نیز شناخته می شود، می تواند منجر به سیروز یا زخم کبد شود که می تواند باعث سرطان یا نارسایی کبدی گردد. استئاتوز کبدی بیش از 30 درصد از جمعیت ایالات متحده را تحت تأثیر قرار داده است.

کارداشیان و همکارانش جدیدترین داده ها را از بزرگترین نظرسنجی تغذیه ی سالانه کشور- نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه 2017 تا 2018- برای تعیین تأثیر مصرف فست فود بر استئاتوز کبد، تجزیه و تحلیل کردند.

محققان میزان چربی کبدی حدود 4000 بزرگسال که در نظرسنجی گنجانده شده بود، را ارزیابی کردند و این اندازه گیری ها را با مصرف فست فود آنها مقایسه نمودند.

از میان افراد مورد بررسی، 52 درصد از افراد از فست فودها استفاده می کردند. از این تعداد، 29 درصد یک پنجم کالری روزانه ی خود یا بیشتر را از فست فودها دریافت می کردند که فقط همین گروه، افزایش سطح چربی کبد را تجربه کردند.

ارتباط بین استئاتوز کبد و رژیم غذایی که 20 درصد آن را فست فودها تشکیل می دهند، هم برای جمعیت عمومی و هم برای افراد چاق یا مبتلا به دیابت، حتی پس از تنظیم داده ها برای عوامل متعدد دیگر مانند سن، جنس، نژاد، قومیت، مصرف الکل و فعالیت بدنی، تایید شد.

کارداشیان گفت: یافته‌های ما به ‌ویژه از آنجایی نگران‌ کننده هستند که مصرف فست ‌فود در ۵۰سال گذشته بدون توجه به وضعیت اجتماعی و اقتصادی افزایش یافته است. ما همچنین شاهد افزایش قابل توجهی در رستورانهای فست فود در طول همه گیری COVID-19 بوده ایم که احتمالاً به کاهش غذاخوری در رستوران های با خدمات کامل و افزایش نرخ ناامنی غذایی مربوط می شود. ما نگران هستیم که تعداد افرادی که دارای چربی کبدی هستند حتی از زمان این نظرسنجی ها، بیشتر شده باشد.

او امیدوار است که این مطالعه ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی را تشویق کند تا به بیماران آموزش های تغذیه ای بیشتری را ارائه دهند، به ویژه به افراد چاق یا مبتلا به دیابت که در معرض خطر بالاتر ابتلا به کبد چرب ناشی از فست فودها هستند. در حال حاضر، تنها راه برای درمان استئاتوز کبد از طریق یک رژیم غذایی بهبود یافته است.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2023/01/230110103508.htm